Kvæfjordkake

 
Det är snart Norges nationaldag, och i morgon ska jag bjuda mina kollegor på Norges nationaltårta.
Tårtan heter Kvæfjordkake, men kallas också för "verdens beste". Den består av en sockerbotten med marengtopp i två lager. Den är fylld med vaniljkräm. Det ska egentligen vara mandlar i den, fast jag gillar den bättre utan.
 
recept på en tårta i 25*35 cm långpanna:
Tårtbotten:
150 gram smör
125 gram socker
150 gram vetemjöl
1 tsk bakpulver
5 äggulor
5 msk mjölk
 
maräng:
5 äggvitor
180 gram socker
 
fyll:
5 dl vaniljkräm (jag använde en norsk)
2 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
 
 
börja med tårtbotten. Mixa smör och socker:
 
 
Blanda in vetemjöl, bakpulver, mjölk och äggulor. Mixa sen vidare:
 
 
Smör smeten på bakpapperet i långpannan:
 
 
Gör marängen. Vispa 5 äggvitor och vispa in sockret :
 
Bre marängen på tårtbottensmeten:
 
 
Grädda i ugnen på 175 grader i 30 minuter. 
 
låt tårtan svalna innan man fyller den. Nu kan man dela tårtan i två och lägga den ena delen ovanpå den andra med fyll imellan. Jag gjorde i stället en till tårta eftersom jag har många kollegor ;)
 
jag gjorde fyllet medan tårtan svalnade. Jag vispade vispgrädden med vaniljsocker och blandade det in i vaniljkrämen. Sen var det bara att fylla tårtan och dekorera den för Norges nationaldag :) 
 
 
 
Hurra for 17 mai!!!
 
 
-Hanne-
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0