Iron Man-tårta

I dag har jag gjort denna Iron Man-tårtan. Fick en beställning till ett barnkalas.
 
Recept på tårtbotten (20-24 cm):
5 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Grädda i ugnen på 175 grader (längst ned) i 40 minuter.
 
Ställ fram det du beöver:
 
Miksa ägg och socker
 
Blanda ihop mjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker. Röd in det i ägg och sockerblandningen
 
Smör en form och häll i röran.Grädde sedan i ugen lengst ned, på 175 grader i 40 minuter.
 
Till denna tårtan gjorde jag en vaniljkräm
 
Recept:
5 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker
2 äggulor
2 msk socker
 
Börja med att koka upp 1,5 dl grädde med vaniljsocker. Låt det koka några minuter (5-10)
 
Ta kastrullen från plattan och rör in ett och ett ägg.
 
Rör in socker
 
Ställ blandningen i kylskåpet tills den har svalnat. Vispa rästen av vispgrädden, och blanda ihop allt till en kräm
 
Jag delade tårtbottnen i tre delar. Sen skar jag av sidorna för att det skulle likna Iron Man. Har använde den ena sidan till at förlänga munnen/hakan på figuren. Jag fyllde tårtan med vaniljkrämen och jordgubbsylt. Spara lite av vaniljkrämen till att täcka hela tårtan. Detta fungerar som ett lim för sockerpastan.
 
Jag började med att täcka hela tårtan med röd sockerpasta. Sen skar jag ut den gula delen av ansiktet i gul sockerpasta. Ögonen är vit sockerpasta, och munn och annat är svart sockerpasta. Jag har användt ätbart lim för att det ska sitta kvar.
 
 
 
-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0