English Cupcakes

 
I dag var det min tur att ha fredagsfika på jobbet. Så roligt att få baka till mina kollegor :)
Jag gjorde dom här cupcakesen dekorerad med en engelsk flagga. Jag gjorde också oreo cakepops, som ni hittar i inlägg nummer två i dag :)
 
recept på ca 24 cupcakes:
300 gram socker
400 gram smör
6 ägg
450 gram mjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
150 gram chokladknappar (ellr hakkad choklad)
 
Grädda i 20 minuter på 200 grader
 
Frosting:
200 gram vit choklad
300 gram mjukt smör
300 gram creeme cheese naturell
500 gram florsocker/melis
 
Dekorering:
Blå och röd sockerpasta
Florsocker blandat i vatten
 
Ställ fram det du behöver til cupcakesen:
 
Mixa smör och socker tills det blir fluffy:
 
Miksa in två ägg i taget:
 
häll i mjölken:
 
häll i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Miksa ihop tills röran blir glatt:
 
Rör in chokladknapparna:
 
Ha röran i formarna. Fyll dom ungefär 2/3 fulla:
 
Grädda i 20 minuter på 200 grader:
 
Låt svalna helt. Medan som svalnar gör man frosingen. Smält den vita chokladen i vattenbad. Miksa ihop smör, creeme cheese och vit choklad. Miksa in florsocker. Spritsa frostingen på cupcakesen:
 
Kavla ut blå sockerpasta och stick ut cirklar som är lite större i diameter än vad formarna är.
Lägg en blå cirkel på varje cupcakes. Kläm åt kanterna:
 
Kavla ut den röda sockerpastan och skär ut strimlar och små trianglar som ska vara et röda i den engelska flaggan. Blanda florsocker med vatten och spritsa på det vita i flaggan:
 
Jag skulle nog användt en lite bättre neknik på det vita, men det blev som det blev. En engelsk flagga ser man at det är ialla fall.
 
 
Trevlig fredagsfika!
 
Kos dere!
 
-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0