Fransk Chokladtårta

I helgen har jag haft besök av min familj från Norge. Vi firade lite födelsesdagar, och då blev det dags för tårta. Jag bakade den här franska chokladtårtan (från manuelas passion4baking). Det är en konfekttårta.
 
Recept:
250 gram mörk choklad (70%)
225 gram smör
1 dl socker
2 msk citronsaft
rivet skal av 1/2 citron
5 egg
1 msk mjöl
 
Använd en rundt bakform på ca 20 cm. I ugnen på 180 grader i 30 minuter.
 
Ställ fram det du behöver:
 
Smält choklad och smör i vattenbad:
 
Tillsätt socker och röd om tills sockeret har smält:
 
Vispa 5 egg och rör inn dom i chokladröran:
 
Rör inn citronsaft, citronskal och mjöl:
 
Häll röran i en rundt form (20cm). Jag hade bakplåtspapper i formen, för att enklare få ur den sen:
 
Låt den stå i ugenen i ca 30 minuter:
 
Jag dekorerade med florsocker. Jag använde sjablonger: Jag gjorde också små rosor av sugarpaste:
 
Kos dere!
 
-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0