Potatisgifflar

I går firade vi Thanksgiving med våra amerikanska vänner. Jag hade gjort cupcakes (finns redan på bloggen), och sen gjorde jag Potatisgifflar till middagen. :)
Jag har mätat i koppar i detta recept. Använd samma storlek på koppen i all mätning (en vanlig kaffekopp).
 
Recept (32 stk):
2 potatisar (skala och dela i små tärningar)
1 packet torr jäst
1,5 kopp värmt vatten (45 grader)
0,75 kopp socker
0,75 kopp matolja
2 ägg
1,5 tsk salt
6,5 koppar vetemjöl (det kan behövas mer för att degen inte ska bli kladdig)
 
Grädda i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter.
 
 
Ställ fram det du behöver:
 
Koka potatisen
 
Låt potatisen svalna. Sen mosar du den:
 
blanda torr jästen med det värma vattnet. Låt det stå i 10 minuter:

Blanda mosad potatis och jästblandningen:
 
Blanda in ägg
 
Blanda in socker
 
Blanda in salt
 
Blanda in olja
 
Blanda in mjöl
 
Arbeta ihop till en glatt deg. Ställ den i kylskåpet i minimum 8 timmar ock maximalt 5 dagar.
 
Så här såg min ut efter 3 dagar i kylskåpet
 
Del degen i två. Kavla ut delarna. Smör dom med smältat smör, och del upp dom i 16 bitar
 
Rulla ihop från den breda kanten. Se till att spetsen hamnar under gifflan. Låt dom jäsa under plast i en timme.
 
Sen gräddar du dom i
 
ugnen i 15-20 minuter på 200 grader.
   
 
Nu är det bara att njuta :)
 
-Hanne-
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0