Surdegsbröd

Hej alla!

Hoppas ni har en trevlig helg. I dag har jag bakat surdegsbröd. Jag började på detta förra helgen, och nu äntligen har det blivit ett bröd :)

Brödet behöver tre olika delar: fördeg, "gammal deg" och degen.

Jag börjar med fördegen:
Recept:
3 ts torrjäst
4,5 dl vatten
375 gram siktat vetemjöl

Det här behöver man:



Sikta vetemjölet och blanda inn torrjästen:



Häll i vatten:



Rör om tills det blir en fin röra. Låt den stå i 3-5 dagar i rumstemeratur. Rör om på morgonen och kvällen. Täck till med plast:




Det andra man behöver till detta brödet är lite gammal deg. Om man inte redan har gammal deg, kan man göra en.

Recept på gammal deg:
0,5 ts torrjäst
4 msk vatten
100 gram vetemjöl

Det här behöver man:



Häll torrjäst ock vatten i en skål. Låt det stå i 5 minuter:



Häll i mjölet:



Arbeta med degen tills den blir elastisk och glatt. Tillsätt mer vatten eller mer mjöl om det behövs. Låt degen gäsa i 3 timmar.




Då var jag redo för att blanda ihop allt för att baka mitt surdegsbröd.

Recept:
5 dl av surdegen
175 gram vetemjöl
75 gram rågmjöl fint
2 ts salt
75 gram gammal deg

Det här behöver man:



Blanda mjöl och salt i en skål:



Del den gammla degen i bitar och lägg i en grop i mitten. Häll på surdegen:



Blanda ihop allt och arbeta med degen tills den blir glatt och fin:



Låt degen gäsa i 2 timmar. Efter 2 timmar, slår man ihop degen och låter den vila i 10 minuter:



Ha mjöl på en bakplåt:



Forma brödet rundt och lägg det på bakplåten. Lås det gäsa under en kökshanduk i 1,5 timme:



Ta bort 75 gram av degen som du kan spara till nästa gång du ska baka surdegsbröd. Då har man ju redan en gammal deg. Man kan frysa inn degen (kan ligga 6 månader i frysen).



När brödet at gäst klart, skär man tre paralella snitt över brödet, sen tre paralella snitt den andra vägen:



Grädda brödet på 220 grader i 1 timme:



Jag var tvungen att provsmaka lite. Här med norsk brunost :) Finns det nåt bättre än nybakat bröd?



Kos dere!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0