Röd marsipantårta

Nu har jag haft besök av min mamma och pappa, och min kusin. När dom kom hadde jag gjort denna röda marsipantårtan. Det var pappa som "beställde" en sånn innan dom kom hit :)

Man behöver:
1 sockerbröd/tårtbotten (24 cm diameter) Delt i 3.
1 portion apelsinkräm
1 dl aprikossylt
4 dl grädde
60 gram daim, hakkad
400 gram marsipan (röd)
dekorationer


Recept Sockerbröd:
4 ägg
160 gram socker
90 gram vetemjöl
100 gram potatismjöl
1 1/2 ts bakpulver




Miks ägg och socker:




Sikt inn vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Häll röran i en form och stek på 150 grader i ca 45 minuter.
Sen ser den så här ut:




Recept appelsinkräm:
1 dl färskpressad appelsinsaft
2 msk citronsaft
1,5 dl socker
1,5 dl maizena
2 ägg
2 äggulor
2 msk smör (ca 30 gram)
1 dl vispgrädde




Kok opp apelsinsaft, citronsaft och socker:




Miks maizena med ägg och äggulor:




Häll över saften i äggblandingen. Rör hela tiden, tills den blir klumpfri. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och kok upp. Rör hela tiden. Kok ca 1 min:




Ta kastrullen åt sidan och rör inn smöret. Låt det kallna:




Vispa vispgrädden och bland den inn i appelsinkrämen:




Vispa resten av vispgrädden (4 dl). En halvdel sparar man för at täcka tårtan. Den handra halvan blandar man inn hakkad daim:






Del sen sockerbrödet i tre delar. Lägg den nedersta delen på et tårtfat. Legg på lite aprikossylt og bred ut den på sockerbrödet:




Lägg på apelsinkrämen:




Lägg på nästa del av sockerbrödet, och bred på aprikossylt:



Bred på daimkrämen:



Lägg på det översta sockerbrödet:



Bred på kräm på tårtan:




Jag använde röd marsipan (från lyckasmedmat.se):



För att laga lite dekorationer använde jag vit sugarpaste (med marshmellow-smak). Jag färgade lite av den lila. Sen använde jag tårtlim för at setta fast dekorationena till tårtan:



Forsök på att göra blommor:



För att dekorara kanten på tårtan använde jag en iceing-blandning (från lyckasmedmat.se):




Kavla ut marsipanen och lägg den oven tårtan. Skär av längs med kanten av tårtan. Dekorera och servera :)



Mye Kos!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0