Mumsiga grova frallor

I kväll har jag gjort grova frallor. Som Grännas knäcke säger: "man kan ju inte typ äta godis hela tiden".
Hoppas ni blir inspirerad till att baka :)

Jag gjorde dubbel potion. Tycker det är bra att kunna frysa inn lite :)

Recepten för 24 stk:
8 dl vatten
50 gram jäst
9 dl fint rågmjöl
5 dl grov rågmjöl
1 dl havregryn
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl solrosfrön
2 ts salt
1 ts socker
3 msk olivolja
100 gram tyrkisk yoghurt
- jag använde fint rågmjöl till utbakningen.


Översikt över alla ingredienser. (på bilden är det dubbel portion)




Blanda fint och grovt rågmjöl, havregryn, solrosfrön, pumpafrön, socker och salt.




Varm vattenet i en kastrull tills det blir 37 grader (kroppstemperatur). Ta ut några desiliter og blanda inn jästen.




Rör ut jästen och hell tilbaks i vattnet som är kvar i kastrullen:




Häll i olivoljan:




och tyrkisk yoghurt:




Blanda godt och häll över i mjölblandingen:




Blanda ihop tills det blir en fin deg. Låt den jäsa i ca 40 minuter, tills den har dubblat sin storlek:




Del upp i 24 delar (min blev 48 eftersom jag gjorde dubbel portion). Låt dom jäsa i 20 minuter innan man sätter som i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter.




Klara:




Serverad med aprikosmarmelad:) Mumsiga blev dom :)



trevlig hälg allihopa!
Kos dere ;)

-Hanne-


Kommentarer
Erika

Gu va gott!! Vi borde ha en bakdag till hösten! Koka saft, sylt och baka en massa bröd!

2012-05-06 @ 17:25:20
Hanne

Ja, det måste vi göra :)

2012-05-06 @ 17:50:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0