Mini Creme Bruleé Cupcakes

Hej alla!

I går gjorde jag minicupcakes för att ta med på jobbet i dag, eftersom vi hadde planeringsdag :) Jag tänkte att det var ju en jättebra anledning att baka lite :) Gott med en liten energibit til fiket på morronen :)

Recept (ca 25 minicupcakes)
75 gram socker
50 gram mjukt smör
1 ts vaniljssocker
2 dl vetemjöl
1,5 msk maizena
1 ts bakpulver
1 dl vispgrädde
4msk creme brulee-pulver
0,5 dl kålasås
1 ägg

(jag använde et et paket för att göra bruleepudding som innehålt creme brulle-pulver och kålasås)

Gräddas i ca 10 min på 200 grader.

Det här behöver man:




Miksa socker och mjukt smör:



Häll i ägget, och miksa vidare:



Häll i vaniljsocker, vetemjöl, maizena och bakpulver:



Häll i vispgrädde, kålasås och creme brulee-pulver. Miksa vidare:




Miksa till en fin röra:



Häll röran i miniformar. Jag körde med dubbla formar, för att cupcaksena inte skulle glida ut under stekningen. Dom fick ett bättre stöd.



Efter 10 minuter så dom så här ut:




Til cupcaksen gjorde jag en vit choklad frosting:

Recept:
3 dl vispgrädde
300 gram vit choklad
1 msk vaniljsocker

Ställ fram det du behöver:



Varm grädden. Den ska inte koka, bara varmas:



Del chokladen i bitar och häll den varma grädden över. Rör rundt tills chokladen har smält:



Häll i vaniljsocker och rör inn detta:



Ställ blandningen i kylskåpet i 6 timmar.
Sen tar man ut den piskar den tills den blir en kräm:



Häll frostingen i en påse och en tipp för att kunna dekorera cupcakesen. Jag anvender et desilitermått för at lättare kunna fylla påsen:



Dekorera :) Jag gjode frostingen som en blomma på cupcakesen:



Alla minicupcakes dekorerade:



Det räcker att servera dom bara med den här vita chokladfrostingen, men jag villa dekorera lite till och strödde lite violsocker på dom:





mmm... ;)

Kos dere!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0