Brytebröd

Hej alla :)

I morgon är det fredag, och då tänkte jag det kunne vara härligt med lite gott bröd till frukost, så i kväll har jag gjort Brytebröd (det säger man iallafall i Norge). Det är fraller som man lägger ihop så att det blir ett bröd. Sen kan ban bryta av en frall från brödet.

Recept på 12 fraller:

700 gram vetemjöl
350 gram fint rågmjöl
25 gram färsk jäst
1 dl olivolja
0,5 msk salt
7,5 dl vatten
solsikkefrön
(vatten till pensling)


Gräddas i ca 35 minuter på 190 grader.


Sett fram det du behöver:



Varm vattnet i en kastrull till det blir 37 grader. Bland vatten och jäst. Rör till det inte finns någon klumpar:



Häll i olivolja:



..och salt... :



Rör om. Spä med vetemjöl och rågmjöl. (kan vara att det behövs litt ekstra mjöl) Degen ska vara fuktig men inte så att det sitter fast på fingrana:



Knåda degen tills den blir glatt och fast. Låt den gäsa under lock/plast i ca 45 minuter:



Efter 45 minuter såg degen så här ut:



Del upp degen i 12 lika stora bitar:



Rulla dom till runda frallor. Jag använde en rundt form för att grädda dom i. Jag fick plats för 8 fraller i formen, så dom 4 sista la jag i en lite mindre rund form:



Låt dom gäsa lite till i ca 30 minuer (under plast/bakhandduk). Sen såg dom så här ut:



Pensla brödet med vatten:



Strö på solsikkefrön:



Grädda brödet i ca 35 minuter på 190 grader:



Avkjöl brödet på ett galler:



Det blev en provsmaking :) Här med norsk brunost:



Alltid gott med lukten av nygräddat bröd i huset :)



Kos dere!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0