Rosa vaniljtårta med vaniljfluff och röd vinbärgele

Hej alla. I kväll har jag provat et ny tårta. Det är en vaniljtårta. Egentligen ska man göra den i rund form (dubbel portion), fast jag ville inte göra så mycket, så jag gjode en halv portion och använde mig av gamla baguetteformar som jag har ärvt av min mormor. Blev inte tillräkligt med vaniljfluff, eftersom jag inte hadde mer än två ägg kvar i kylen, men den blev god endå.

Recept:
1 äggvita
30 gram smör
115 gram socker
110 gram vetemjöl
0,25 ts salt
1 ts bakpulver
1 dl iskallt vatten
1 ts vaniljpulver
Röd karamellfärg

Grädde tårtan i 30 minuter på 175 grader.



Ställ fram det du behöver:



Miksa smör och socker:



Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver, vaniljsocker och häll i:



Häll i det iskalla vattenet:



Miksa röran tills den blir glatt. Häll i röd karamellfärg:



Miks äggvitan tills den blir stiv:





Häll äggvitan i röran. Rör inn den forsiktigt i röran (miksa inte):



Häll röran i formen:



Efter 30 minuter blev den så här:



Låt tårtan svalna på ett galler. Gör den vaniljfluffen:

Recept:
1 äggvita
1,2 dl socker
1 ts vaniljsocker


Ställ fram det du behöver:



Häll alt i en skål och ställ den över en kastrull med varmt vatten:



Använd en handvisp tills sockeret har smält:



När sockeret har smält, ta av skålen från kastrullen, och miksa vidare med elvisp tills det blir stivt:



Del tårtan och smör på röd vinbärgele:



Smör sedan på et lag med vaniljfluff:



Dekorera tårtan med resten av vaniljfluffen. Jag hadde också lite strössen på:





Kos dere!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0