Regnbågsfrallor

I går gjorde jag regnbågsfrallor. Jag tok dom med på jobbet i dag och det blev en färgerik frukost :)

Recept (8 frallor):
1 ts torrjäst
30 gram smältat smör
1 ägg
1,25 dl mjölk
1 ts salt
280 gram vetemjöl
1 msk socker
Karamellfärg (jag använde blå, röd och grön från Dr.Otecker, och lila från Wilton)

Grädde i ca 15 minuter på 220 grader.



Sätt fram det du behöver:



Bland torrjästen med halva delen av mjölken. Låt den stå i ca 5 minuter innen du rör om:



Varm resten av mjölken, smör och socker (tills smör och socker har smält). Låt blandingen svalna lite:



Pisk ägget:



Pisk ägget inn i mjölkblandingen:



Häll sen i jästblandningen:



Rör godt om. Häll så i den karamellfärg du vill:



Rör inn så mycket karamellfärg du önskar. Beror på hur stärk du vill ha färgen:



Bland vetemjöl och salt:



Häll i den färgade röran:



Blanda i hop tills det blir en glatt och fin deg. Låt degen gäsa i ca 1 timme. Jag gjorde 3 degar till i andra färger:



Värje deg ger 8 frallor, tillsammans blev det 24 frallor i fina färger. Baka ut dom och låt dom gäsa vidare i ca 30 minuter:



Grädda dom i ca 15 minuter på 220 grader. Sen blev dom så här:



En frall i värje färg:



Provsmaking:





Ha en färgfyld dag allihopa!

Kos dere!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0