Chokladtårta med Vaniljfrosting

Hei alla.
 
Här kommer den andra tårtan som jag gjorde till mitt födelsesdagskalas förra veckan. Den är från Manuelas passion4baking.com. Jättegodt, fast den blev inte så fin som jag tänkte..Hadde inte rätt smörekniv, men det blev ganska bra ändå :)
 
Recept på tårtbotten (2 formar på ca 20 cm):
275 gram socker
180 gram vetemjöl
60 gram kakao
1,25 tsk bakpulver
1,25 tsk bikarbonat (natron)
1 tsk salt
0,75 dl olja (som inte luktar)
140 gram vispgrädde
1,3 dl espresso (svalnat)
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
 
Grädde i 2 runda bakformar på ca 20 cm. 180 grader i ca 20-30 minuter.
 
ställ fram det du behöver:
 

Häll socker och kakao i en mixare, rör ihop:
 
 
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och vaniljsocker. Häll det i mixaren och rör ihop:
 
 
Vispa äggen och häll i vispgrädden. Rör ihop:
 
 
häll i oljan i äggblandingen:
 
 
Häll i svalnat espresso i äggblandingen. Rör ihop:
 
 
Häll äggblandingen i mjölblandingen (i mixaren). Mixa ihop:
 
 
Fördel röran i två runda bakformar:
 
 
Grädda i 20-30 minuter på 180 grader. Låt dom svalna. Sen såg dom så här ut:
 
 
Medan tårtbottnen svalnar gör man krämen för at fylla tårtan med. Jag gjode en jordbubbskräm:
 
Recept:
4 dl vispgrädde
250 gram jordgubbar
lite socker
 
Ställ fram det du behöver:
 
 
Använd en stavmixare eller liknande för at mosa jordgubbarna:
 
 
Vispa vispgrädden i en mixare och bland sedan inn jordgubbarna och så mycket socker du själv vill. Nu är den klar till att smöras på tårtan:
 
 
Dela tårtbottnerna i två och smör jordgubbskräm i tre lager:
 
 
 

Till att täcka tårtan gjode jag en vaniljfrosting:
 
Recept:
7 äggvitor
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Lila karamellfärg
 
Ställ fram det du behöver:
 
 
Blanda äggvitor, socker och vaniljsocker i en bunke og vispa över kokande vatten tills sockeret har smällt:
 
 
När sockeret har smällt (kan ta lång tid), häll över i en mixare och mixa vidare tills frostingen blir stiv och kald. Den ska få en fast konsistens:
 
 
Om man vill, kan man ha den vit. Jag ville ha en ljus lila tårta, och använde därför Wilton Lila färg:
 
 
Sen är det bara att smöra frostingen på tårtan. Jag dekorerade också med lite guldpärlor:
 
 
 
Kos dere!
 
-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0