Cake Pops

För några veckor sen gjorde jag dom här Cake Pops'en :)
Roliga små tårtbitar på pinne. I Norge säger vi kjärliget på pinne till Klubba, så det här blir som en
kjärlekstårta på pinna :)


Jag började med att baka en enkel chokladtårta:

Recepten:
100 gram smör
150 gram socker
2 ägg
1,5 ts vaniljesocker
2,5 dl mjöl
1 ts bakpulver
100 gram mörk choklad
3 dl mjölk

På denna bild ser man alla ingrediensena i chokladtårtan:




Miksa smör och socker tills det blir fluffy. Detta kan ta några minuter:




Ha i ett och ett ägg. Miksa godt:




Blanda ihop bakpulver, vaniljsocker och mjöl. Häll detta i röran:




Häll i mjölken. Miks röran godt:




Hakka chokladen och smält den över varmt vatten:
Jag valde Odense 55% choklad denna gång:




Hakka chokladen i små bitar:




Smält chokladen över varmt vatten:




Rör inn den smältade chokladen i röran:




Rör ihop röran och hell den över i en form. Grädda på 200 grader i 20-30 minuter:
Sen ser den så här ut:




När man väntar på at choklartårtan ska kallna, gör man chokladkremer för att blanda med choklartårtan:

Recept på chokladkrem:
100 gram smör
100 gram mörk choklad
100 gram florsocker (melis)

Smält chokladen på samma sett som i chokladtårtan.
Miksa allt ihop:



tills det blir en kräm:




Del upp chokladtårtan i bitar och blanda ihop den med krämen tills det blir en fin deg:




Lag små kulor av degen. Jag valde at rulla dom i kokosflingor, men det behöver man inte.
Ställ som sedan i frysen i 15 minuer:




Sen smälter man choklad för att täcka kulorna med. (den här chokladen kommer i tillägg till den andra)
Jag använde sugrör till pinnar. Ta lite av den smältade chokladen och doppa sugröret i för att så sticka sugröret i en kula. Stell kulorna tilbaks i frysen så att sugrören sitter fast innan man tar dom ut och täcker dom med choklad:






Doppa kulorna i chokladen. Jag vallde av dekorera dom med små sockerkulor i vitt och guld:




Jag använde små muffinsformar som jag ställde dom i.

Jag valde att täcka några cake pops i vit choklad också. (Odense vit choklad)





Kos dere!

-Hanne-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0